Petitie ‘Behoud contant betalen bij zwembad’ overhandigd aan wethouder

1 reactie

Het besluit van Zwembad de IJzeren Man om het betalen met contant geld bij de entree aan banden te leggen, heeft behoorlijk wat stof doen opwaaien. De discussie werd zelfs tot in de raadszaal van de gemeente Weert gevoerd.

Er werd vanuit de Weerter bevolking een petitie opgestart en politieke partij Weert Lokaal had vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Weert Lokaal was het niet eens met de beslissing om betalen met contant geld af te schaffen. Tijdens een commissievergadering op dinsdag werd de wethouder gevraagd of het mogelijk was om het besluit terug te draaien. Weert Lokaal kreeg hierbij steun van DUS Weert, het CDA en de PvdA.

Petitie

Voorafgaand aan de politieke discussie nam de initiatiefneemster van de petitie het woord middels spreekrecht. Haar voordracht kun je terugluisteren via deze link. Daarna werd aan de wethouder de petitie overhandigd. De petitie voor behoud van contant geld was reeds 2320 keer ondertekend.

Kan de gemeente het besluit terugdraaien?

De vraag aan de wethouder was of de gemeente gemachtigd is om het besluit van het zwembad terug te draaien. Maar het antwoord is: nee. Het bestuur van Stichting Zwembad de IJzeren Man mag deze beslissing nemen zonder in overleg te treden met het gemeentebestuur.

Wethouder Van den Heuvel: “De gemeente is subsidiënt van het zwembad. Wij hebben nergens in onze beschikking staan dat wij bepalen hoe er betaald gaat worden aan de kassa. U kan mij wel allerlei vragen stellen, maar ik heb de antwoorden niet. Dat heeft de directeur van het zwembad. Hij is bevoegd om dit besluit te nemen”.

De wethouder adviseerde de leden van de gemeenteraad en de indieners van de petitie om met de directeur in gesprek te gaan en dit onder de aandacht te brengen.

Weloverwogen keuze

In een antwoordbrief laat het bestuur van het zwembad weten dat het besluit een weloverwogen keuze is geweest. Om een goede dienstverlening te kunnen waarborgen – en zelfs te vergroten – heeft De IJzeren Man gekeken naar de punten die verbeterd kunnen worden. En dat was onder andere een automatiseringslag bij de kassa wat vooral tijdens drukke dagen voor een betere doorstroming moet zorgen.

Het inzetten van de technische ontwikkelingen, zoals de online ticketverkoop, wordt door de bezoekers gewaardeerd. Hiervan wordt door heel veel bezoekers gebruik gemaakt. Tijdens de kerstvakantie waren er zelfs dagen dat het zwembad volledig was volgeboekt, zo vertelde de wethouder en is ook te lezen via de social media van het zwembad.

Passende oplossing

Het zwembad geeft aan dat als in de praktijk blijkt dat voor een beperkte groep bezoekers een probleem ondervindt door het afschaffen van contante betaling zij hiervoor een passende oplossing zoekt. Overigens geldt dit voor het entreeticket. In de bistro kan nog steeds contant betaald worden. De volledige beantwoording kun je lezen via onderstaande link.

Bekijk de antwoorden van Zwembad de IJzeren Man: https://iwdg.nl/3GA9dJx (PDF)

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je onze nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Deel dit bericht
1 reactie