Hoog bezoek op NS-station voor treinverbinding tussen Weert en Hamont

Hoog bezoek vandaag in Weert. Twee Belgische ministers, een Nederlandse staatssecretaris, de gouverneur van de provincie Limburg en de regiodirecteur van ProRail waren naar Weert gekomen om zich te laten informeren over de situatie rondom het spoor en station. Dit met oog op de mogelijke reizigersverbinding tussen Weert en het Belgische Hamont.

Na een presentatie in het Weerter stadhuis ging de delegatie samen met burgemeester Schuurmans van Hamont-Achel, burgemeester Vlecken en wethouder Steinbach van Weert naar het NS-station. Ook waren Reizigersvereniging Rover, het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer en Vereniging Treinreizigers Vervoer vertegenwoordigd tijdens deze bijeenkomst.

Jarenlang onderwerp van gesprek

De treinverbinding voor reizigers tussen Antwerpen en Weert is al jarenlang onderwerp van gesprek. In 2019 werd berekend dat de aanpassing van 8 kilometer spoor en de uitbreiding van het station in Weert tussen de 50 en 150 miljoen euro zou gaan kosten. Deze hoge kostenraming was voor de landelijke overheid toch even schrikken.

België is er klaar voor

Aan de Belgische zijde van de spoorlijn zijn de aanpassingen gereed. De lijn is de afgelopen jaren tot aan Hamont-Achel geëlektrificeerd. Nu moet het laatste stukje van 8 kilometer tot aan het spoor in Weert nog worden geëlektrificeerd.

Vanuit België waren Georges Gilkinet (Minister Mobiliteit – Federale overheid) en Lydia Peeters (Minister Mobiliteit en Openbare Werken – Vlaanderen) aanwezig in Weert om hun bereidwilligheid kenbaar te maken tegenover Vivianne Heijnen (Staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat). Ook de gemeente Weert en provincie Limburg maakten kenbaar dat ze voorstander zijn van deze reizigersverbinding. Ze hebben er samen ook al miljoenen euro’s voor gereserveerd.

Kostenefficiënt

Tijdens de bijeenkomst werden de resultaten van het onderzoek uit 2019 nog eens op tafel gelegd. Sommige zaken kunnen anders en efficiënter. Enkele voorbeelden: een extra brug over het kanaal hoeft niet. De voetgangerstunnel onder het spoor doortrekken hoeft ook niet. Je kan ook een (rol)trap en lift vanuit de Julianalaan aanleggen. Het waren enkele voorbeelden die de kostenraming met miljoenen omlaag kunnen brengen.

Kansen

Staatssecretaris Vivianne Heijnen gaf aan nog altijd kansen te zien in de reizigersverbinding. Het blijft echter een afweging van kosten en baten. Volgens de berekeningen uit 2019 zouden 800 – 1000 unieke reizigers per dag gebruik maken van de lijn. Maar waarschijnlijk ligt dat aantal hoger. Dit omdat er gebruik is gemaakt van standaardberekeningen. Maar bijvoorbeeld de groei van ASML in Veldhoven kan ook effect hebben op het gebruik van deze lijn. Daar is geen rekening mee gehouden.

April

Momenteel wordt er nog een onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse regering. De resultaten worden in april verwacht. Dan moet duidelijk worden of de kosten daadwerkelijk omlaag kunnen en wat het reizigerspotentieel is. Later in 2023 zal de Nederlandse regering bestuurlijk overleg voeren om vervolgens knopen te kunnen doorhakken.

Bekijk een video: https://youtu.be/ovTbGQtiuj0